Jak zareklamować swoje przedszkole podczas rekrutacji?

Z perspektywy dyrektora organizującego rekrutację nie jest to łatwe zadanie. Trzeba zadbać o proces od początku do końca, aby osiągnąć jak najlepszy rezultat.
Dzisiejszy rodzice to pokolenie powszechnie korzystające z internetu dla wyszukiwania produktów i usług, w tym poszukiwania przedszkola lub żłobka. Oczywiście liczą się polecenia i opinia, ale umiejętne pozycjonowanie w internecie swojej strony internetowej i wygodny sposób kontaktu to podstawa sukcesu zwłaszcza większych miastach. Od czego więc warto zacząć, aby rekrutacja przebiegała sprawnie, szybko i skutecznie?
Reklama – standardowa, czy online?
Warto poświęcić czas na reklamę swoich usług zarówno w sieci, jak i poza nią. Możemy równocześnie reklamować się lokalnie np. poprzez charakterystyczne i dobrze widoczne banery, ogłoszenia czy nawet polecenia zadowolonych klientów. Dobrze jest zaprezentować się i swoje usługi w miejscach przyjaznych dzieciom np.w świetlicach czy domach kultury. Niezawodne jest również wsparcie mediów społecznościowych, gdzie możemy umieszczać swoje reklamy i odniesienie do strony internetowej naszego przedszkola. Tu pomocny będzie swoja strona na serwisie Facebook, obecność w lokalnych grupach miejscowości, w której znajduje się Twoja placówka. Natomiast głównym działaniem w sieci powinna być własna strona internetowa przedszkola.
Jak pokazać się stacjonarnie – dzień otwarty
Popularnym rozwiązaniem jest zorganizowanie dnia otwartego dla rodziców, aby mogli dobrze przyjrzeć się naszej placówce. Taki dzień możemy zorganizować kilkukrotnie, istotne jest dopasowanie odpowiednich godzin i dat, aby odwiedziło nas jak najwięcej gości. Dobrze widziane są weekendy i godziny popołudniowe, aby rodzice mogli przyjść do nas ze swoimi pociechami.
W trakcie dnia otwartego warto pokazać kompetencje kadry pedagogów, zaprezentować metody nauczania, infrastrukturę i wyposażenie placówki. Musimy zadbać o pozytywną atmosferę i odpowiednią prezentację. Jeśli rodzice przyjdą z dziećmi, dobrze jest dostosować program również dla nich, aby wizyta była pełna wrażeń i niezapomniana. Tradycyjne wizyty stały się jednak utrudnione w czasie pandemii i tym bardziej obecność w internecie stała się kluczowa.
Rekrutacja do przedszkola - online
Zaprezentowanie placówki może mieć też formę elektroniczną - czyli stworzenie strony internetowej placówki. Widoczność w sieci zależy od nas. Naszą stronę można odpowiednio wypozycjonować, aby wyświetlała się jak najwyżej w wyszukiwarkach tj. Google.
Oprócz stworzenia strony internetowej z najważniejszymi informacjami, przedszkole możemy pokazać prowadząc interesującego bloga na temat metod pedagogicznych, porad edukacyjnych. Popularne jest również tworzenie krótkich filmików, np. z ciekawych zajęć, wycieczek czy zabaw.
Jeśli strona jest aktualna, kolorowa i pełna treściwych informacji, zwiększamy swoje szanse na przyciągnięcie uwagi rodzica. Oczywiście bardzo istotne są słowa kluczowe, które należy użyć na stronie internetowej. Są to typowe frazy, które wykorzystują rodzice do wyszukiwania przedszkola lub żłobka np. „przyjazne przedszkole”.
Ważnym elementem, jest stworzenie wizytówki swojej placówki w Google, aby potencjalni klienci-rodzice mogli z łatwością znaleźć Twoje przedszkole lub żłobek na mapie. Do wykonania takiej wizytówki służy darmowa platforma od firmy Google - Google Moja Firma. W przyszłych artykułach opiszemy jak krok po kroku samodzielnie wykonać wizytówkę swojej placówki.
Najlepsza oferta
Jeśli mamy już uwagę rodzica, to jak pokazać, że to właśnie nasze przedszkole jest najlepszym wyborem?
Musimy zadbać o przejrzystość informacji na temat oferty. Jeśli reklamujemy się głównie w sieci, nasza strona internetowa musi być czytelna i jasna w odbiorze. Nie wystarczy, że pokażemy zdjęcia uśmiechniętych wychowanków czy zajęć artystycznych. Warto opisać prosto i zwięźle cele, misję i wartości, którymi się kierujemy. Musimy pokazać mocne strony - czyli to co nas wyróżnia.
Przykładowo można postawić na wyspecjalizowaną kadrę i przedstawić sylwetki nauczycieli, i ich kompetencje. Dobrym pomysłem może być również przedstawienie jakie niekonwencjonalne metody nauczania są stosowane lub być może wdrażane są jakieś autorskie pomysły? Wszystko to jest istotne i pomaga rodzicom w wyborze placówki. Warto opisać metody pracy, przykładowy dzień w placówce, wszystkie informacje na temat zajęć dodatkowych. Może przedszkole posiada oferty posiłków dostosowane pod alergików czy diety?
Jeśli chcemy być widoczni lokalnie, w najbliższej okolicy, warto zadbać o dobrą widoczność naszej placówki. Banery, ozdoby, napisy przyciągną wzrok każdego przechodnia.
Komunikacja
W procesie rekrutacji istotna jest również przejrzysta komunikacja z rodzicami. Na pewno będziemy spotykać się z wieloma podobnymi pytaniami na temat oferty czy warunków. Warto opracować ulotkę z odpowiedziami na podstawowe lub najczęściej zadawane pytania.
Oczywiście, podejście indywidualne jest również bardzo istotne. Dlatego w przypadku dodatkowych pytań musimy dopasować się do konkretnego rodzica i jego dziecka. Wielu rodziców może oczekiwać precyzyjnych informacji, na tematy ważne konkretnie dla niego, a niekoniecznie dla większości klientów. Jeśli mamy w swojej kadrze specjalistów takich jak psychologowie, czy logopedzi, warto o tym wspomnieć. Rodzic będzie miał świadomość, że zapewniamy w placówce kompleksową opiekę. A dziecko będzie miało dostęp do specjalistów w jednym miejscu, które zna i lubi.
Jak zarządzać takim procesem?
Dostęp do rekrutacji online jest w dzisiejszych czasach dość oczywisty. Jeśli proces realizowany jest w całości po swojej stronie np. przez stronę internetową przedszkola, czy zewnętrzny serwis zadanie jest ułatwione. Jeśli do tej pory robiliśmy to w formie papierowego formularza, warto rozważyć formularz elektroniczny na stronie internetowej. Takie rozwiązania zapewniają większą przejrzystość i szybkość w obsłudze zgłoszeń. Ważne, aby do formularza dołączone była zgoda na kontakt zgodnie z wymogami RODO i prawa telekomunikacyjnego.
W rekrutacji na pewno pomaga wykorzystanie nowoczesnych aplikacji do obsługi przedszkola i żłobka jak dziennik elektroniczny Kidsview. Takie narzędzie pozwala na dodatkową reklamę placówki podczas rozmowy z rodzicem oraz na wygodną ewidencję nowych umów w ramach rekrutacji.