Zdrowie , Wskazówki

Trening Umiejętności Społecznych w wieku przedszkolnym

Główny obrazek do Trening Umiejętności Społecznych w wieku przedszkolnym

Przedszkole to doskonały miejsce obserwacji, jak poszczególne dzieci radzą sobie w kontaktach z rówieśnikami. Codzienne zabawy, pierwsze nieporozumienia i wiele emocji – to wszystko sprawia, że nie każdy przedszkolak umie sobie poradzić w nowej rzeczywistości. Jak pomóc dzieciom, dla których kontakty z innymi i opanowanie emocji stanowią niemałe wyzwanie?

Czym jest TUS?

Trening umiejętności społecznych (TUS) to terapia mająca na celu wypracowanie technik mających pomóc dziecku odpowiednio reagować w sytuacjach dla niego trudnych. Ale sami doskonale wiemy – ile dzieci, tyle trudnych sytuacji. Dla niejednego przedszkolaka problemem może być usłyszenie „NIE”, podzielenie się zabawkami, poradzenie sobie z przegraną albo zapytanie nowej koleżanki w grupie – jak ma na imię. Dla jednych nieśmiałość, dla drugich temperament a dla nas szukanie odpowiedzi, jak wspomóc dziecko, dla którego funkcjonowanie w grupie staje się coraz większym problemem? Zajęcia TUS są doskonałym rozwiązaniem, szczególnie na etapie przygotowań do pierwszych szkolnym zmagań. Dlatego tak ważne jest wyłapywanie zachowań, które nam wychowawcom wydają się tymi do poprawy.

Zajęcia TUS

Zajęcia odbywają się w małych grupach i poprzedzone są wywiadem z rodzicami. Dziecko uczestniczy w zajęciach z innymi rówieśnikami, gdzie pod czujnym nadzorem terapeuty mają obserwować zachowania innych a także swoje w stosunku do grupy. Często zajęcia są nagrywane, a później odtwarzane i analizowane. Odgrywane są różne scenki, przydzielane są role, a cała grupa wspólnie dyskutuje na temat poszczególnych reakcji. Ale co w przypadku mniejszych dzieci jest niezwykle ważne – wszystko zaczyna się od rozpoznania i nazwania poszczególnych emocji. Radość, złość, strach – te, które towarzyszą dzieciom najczęściej są brane pod lupę i odpowiednio klasyfikowane. Cały cykl zajęć obejmuje 12 tygodni, a pojedyncze zajęcia trwają około 90 minut.

Skąd te emocje?

Wiele czynników wpływa na rozwój emocjonalny małego człowieka. Nie zapominajmy także, że umiejętności społecznych każde dziecko uczy się etapami. Bardzo ważny jest oczywiście udział rodzica i jego wgląd we własne emocje i potrzeby. Jednym słowem – kluczem do sukcesu dziecka jest otwarty i uważny rodzic. Proste, prawda? Dziecko obserwuje i trenuje w domu. Następnie swoje zachowania przenosi do żłobka lub przedszkola. I tam następuje pierwsza poważna weryfikacja. Jako wychowawcy, nauczyciele codziennie obserwujemy dziesiątki niepożądanych zachowań. Jak mieć pewność, że nasz przedszkolak potrzebuje wsparcia?

Dla kogo zajęcia TUS?

W zajęciach uczestniczyć mogą zarówno dzieci nieśmiałe jak i te, które nie mają problemów z nawiązywaniem relacji. Bardzo często na zajęciach gości się przedszkolaki nieradzące sobie z agresją, nieumiejące rozwiązywać konfliktów, niepotrafiące przegrywać czy współpracować z innymi. Jednym słowem – jeżeli widzimy pewne siebie dziecko, które bez problemu nawiązuje nowe znajomości, poobserwujmy inne zachowania, które świadczyć mogą o wewnętrznym niepokoju, które odczuwa. Lęk, niepewność czy strach – mogą towarzyszyć nawet tym najbardziej lubianym i towarzyskim dzieciom.

Codzienna praca z dziećmi to nie lada wysiłek i stawia przed nami – nauczycielami coraz to więcej wyzwań. Dzięki mnogości metod i terapii możemy podejść do każdego dziecka w indywidualny sposób. Ważne jest, aby je zauważać i komunikować rodzicom o problemach, które obserwujemy w grupie, a których w domu po prostu często nie widać.