Konkurs grantowy „Rosnę z matematyką”
W ramach programu Przedszkola Jutra – MatZabawa zapraszamy dyrektorów i nauczycieli przedszkoli i żłobków do udziału w cyklu szkoleń realizowanych przez naszego fantastycznego eksperta Dr Zuzannę Jastrzębską-Krajewską znaną także jako @PaniZuzia. Podczas webinariów ekspert przedstawi wskazówki i metody oraz matematyczne zabawy edukacyjne służące rozwojowi umiejętności edukacyjnych u dzieci w wieku przedszkolnym. Podczas drugiego webinarium 20 września br o 18.00 omówione zostały zasady programu grantowemu fundacji mBanku dla przedszkoli. Poniżej szczegóły programu i link do webinarium.
Jak można złożyć wniosek o dofinansowanie?
Wniosek można złożyć wyłącznie poprzez właściwy formularz online dostępny na stronie www.rosnezmatematyka.pl. Na projekty czekamy do 20 października 2023 r. do godziny 23:59. O tym, czy przyjmiemy zgłoszenie decyduje godzina, w której wniosek dotrze na serwer programu.
Kto może złożyć wniosek?
W drugiej edycji programu wnioski mogą składać:
- przedszkola publiczne prowadzone przez samorządy,
- szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi lub prowadzące klasy „zerowe”, prowadzone przez samorządy,
- organizacje pozarządowe działające minimum rok:
- prowadzące przedszkola i/lub szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi,
- z doświadczeniem w edukacji matematycznej i/lub kierowanej do dzieci w wieku przedszkolnym,
- grupy nieformalne (np. grupy nauczycieli przedszkolnych, edukatorów, przedszkolne rady rodziców), których partnerem będzie organizacja pozarządowa spełniająca powyższe warunki. Partnerstwo musi regulować umowa, która doprecyzuje zakres współpracy i odpowiedzialność obu stron.
Nie są przyjmowane wnioski od: osób indywidualnych, jednoosobowych działalności gospodarczych, firm i przedsiębiorców, fundacji korporacyjnych, podmiotów nastawionych na zysk, partii politycznych, ośrodków pomocy społecznej, organizacji propagujących agresję i dyskryminujących poprzez swoje działania mniejszości etnicznych, rasowych, religijnych i innych.
Czy trzeba mieć wkład własny finansowy, aby móc realizować projekt?
Nie trzeba mieć wkładu własnego.
Jak długo powinny trwać projekty?
Działania projektowe powinny być zrealizowane między 15 stycznia 2024 r. a 30 czerwca 2024 r. Projekty nie mogą trwać krócej niż 2 miesiące i dłużej niż 4 miesiące, a etap przygotowań nie może być dłuższy niż 1/3 całego projektu. Dofinansowania nie otrzymają jednodniowe wydarzenia.
Czy można będzie przedłużyć projekt?
Możemy wyrazić zgodę na przedłużenie terminu realizacji projektu, ale tylko w sytuacji związanej z pandemią.
Czy do wniosku można lub trzeba dołączyć dodatkowe dokumenty, np. szczegółowy opis projektu, materiały wizualne lub zaświadczenia?
Nie, jedynym zgłoszeniem do programu jest formularz wypełniony i złożony online. Jest tam miejsce na wszystkie kluczowe informacje o projekcie. Zanim złożysz wniosek online, skorzystaj z wniosku poglądowego.
Ile wniosków można złożyć w konkursie?
Jeden wnioskodawca może złożyć tylko jeden wniosek w danej edycji konkursu.
Jakie cele powinny spełniać złożone projekty?
Na dofinansowanie mają szansę projekty rozwijające kompetencje matematyczne wśród przedszkolaków, które:
- promują praktyczny wymiar matematyki i uświadamiają, że matematyka jest wszechobecna w otaczającym świecie,
- popularyzują ciekawą edukację matematyczną opartą na metodach odkrywania świata przez zabawę i bezpośrednim zaangażowaniu dzieci,
- włączają osoby z najbliższego otoczenia dzieci (rodziców, dziadków, opiekunów) w rozwijanie kompetencji matematycznych dzieci,
- promują dobre praktyki edukacji matematycznej wśród nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Celem konkursu nie jest finansowanie wyposażenia placówek oraz zakup sprzętu elektronicznego.
Jakie projekty mogą zyskać dofinansowanie w ramach programu „Rosnę z matematyką”?
Tematem projektów musi być matematyka, a adresatami działań dzieci w wieku od 3 do 7 lat, które chodzą do przedszkola lub „zerówki”. Przykładowe projekty:
- edukacyjne zajęcia matematyczne dla przedszkolaków, np. angażujące warsztaty, zajęcia terenowe, praca w grupach (adekwatnie do wieku dzieci),
- stworzenie materiałów edukacyjnych wspierających naukę matematyki – kart, fiszek, zestawów pomocy, liczmanów, przy założeniu, że będą wykorzystane podczas projektu,
- organizacja konkursów (adekwatnie do wieku dzieci), których celem jest promowanie praktycznego zastosowania matematyki w życiu codziennym (np. wspólne przeprowadzanie doświadczeń, własnoręcznie wykonanie przez dzieci pomocy dydaktycznych, zabawek, gier),
- zajęcia, warsztaty, webinary, spotkania dla nauczycieli przedszkolnych nastawione na rozwój kompetencji i umiejętności matematycznych u przedszkolaków, promocja angażujących metod edukacji matematycznej, tworzenie scenariuszy i materiałów na ten temat (jako dodatkowy, spójny z całością element projektu),
- warsztaty edukacyjne dla osób z najbliższego otoczenia dziecka, w tym rodziców, dziadków i opiekunów, na temat rozwoju kompetencji matematycznych dziecka (jako dodatkowy, spójny z całością element projektu).
Jakie warunki formalne musi spełniać wniosek?
Aby wniosek został przekazany zarządowi mFundacji do oceny, powinien być:
- zgodny z „Zasadach udzielania wsparcia finansowego przez Fundację mBanku” oraz regulaminie programu „Rosnę z matematyką”,
- złożony przez formularz online i zarejestrowany przez serwery w terminie do 20 października 2023 r. do godz. 23.59,
- złożony przez podmiot do tego uprawniony,
- czytelny i kompletny,
- złożony na projekt realizowany między 15 stycznia 2024 r. a 30 czerwca 2024 r., trwający nie krócej niż 2 miesiące i nie dłużej niż 4 miesiące.
Dodatkowo, oceniane jest czy budżet projektu:
- nie przekracza limitów: 25% na koszty zarządzania i administracji, 25% na koszty zakupu środków trwałych i sprzętu elektronicznego, 10% na koszty transportu,
- nie składa się w całości z zakupów,
- nie zawiera kosztów niedozwolonych.
Jak wygląda ocena merytoryczna wniosków?
Wnioski, które spełnią kryteria formalne zostaną przekazane Kapitule programu „Rosnę z matematyką” do oceny merytorycznej. Merytoryczne kryteria oceny projektów to:
- zgodność celów projektu z założeniami konkursu oraz różnorodność i atrakcyjność prowadzonych działań (20 punktów),
- przejrzystość budżetu oraz powiązanie kosztów z działaniami zaplanowanymi w projekcie (20 punktów),
- zasięg projektu – liczba odbiorców bezpośrednich, obszar działania, nawiązywanie współpracy z partnerami, np. samorządem, innymi placówkami edukacyjnymi, organizacjami pozarządowymi; (15 punktów),
- przygotowanie merytoryczne zespołu realizującego projekt w obszarze edukacji matematycznej dzieci objętych edukacją przedszkolną (15 punktów),
- konkretne, trwałe i mierzalne rezultaty działań (15 punktów),
- włączenie rodziców, dziadków i opiekunów w realizację projektu i/lub organizacja działań opartych na współpracy i wymianie wiedzy/ doświadczeń nauczycieli, placówek (10 punktów),
- potencjał kontynuacji projektu bez dodatkowego wsparcia finansowego organizatora (5 punktów).
Co to są mierzalne efekty projektu?
Mierzalne rezultaty działań powinny odnosić się do celów projektów, a ich efekty muszą – jak wskazuje nazwa – być mierzalne i policzalne. Mierzalnym rezultatem działań nie jest liczba przeprowadzonych warsztatów czy liczba nagród w konkursie. Jest nim np. odpowiednio zbadany postęp w nauce.
Jakie koszty są dozwolone w projekcie?
Dofinansowanie może być przeznaczone jedynie na działania opisane w projekcie, realizowane między 15 stycznia 2024 r. a 30 czerwca 2024 r. Koszty poniesione przed lub po tym terminie nie będą przez nas honorowane. Ponadto, koszty projektu muszą:
- bezpośrednio wiązać się z projektem i być niezbędne do jego realizacji,
- wynikać z opisu projektu edukacyjnego wskazanego we wniosku,
- być racjonalnie skalkulowane w oparciu o ceny rynkowe,
- odzwierciedlać koszty faktycznie poniesione.
Na co można wykorzystać dofinansowanie?
Dofinasowanie można wykorzystać m.in. na:
- wynagrodzenia dla nauczycieli przygotowujących i prowadzących zajęcia, przygotowujących materiały merytoryczne, scenariusze zajęć itp. (wraz z narzutami pracodawcy),
- zakup pomocy naukowych, artykułów plastycznych i innych materiałów niezbędnych do przeprowadzenia projektu (pod warunkiem, że zakupione pomoce będą dalej użytkowane przez grantobiorcę w celach edukacyjnych),
- zakup środków trwałych takich jak elementy wyposażenia i sprzęt elektroniczny o wartości nieprzekraczającej 25% wnioskowanej kwoty i tylko jeśli jest to merytorycznie uzasadnione,
- przeprowadzenie warsztatów dla rodziców lub opiekunów dzieci, będących element uzupełniający projektu, a nie jego część główną,
- produkcję materiałów projektowych,
- wynagrodzenie koordynatora projektu,
- wynagrodzenie osoby prowadzącej księgowość,
- zakup materiałów biurowych (na przykład papier do drukarki, toner),
- bilety wstępu (o ile wnioskodawca wykaże, że udział w biletowanym wydarzeniu jest związany z edukacją matematyczną i stanowi jedno z wielu działań w projekcie),
- wynajem sprzętu, nagłośnienia itp. oraz wynajem sal (pod warunkiem, że znajdują się one poza siedzibą wnioskodawcy i stanowią marginalny element budżetu),
- koszty podróży, transport (o wartości nieprzekraczającej 10% wnioskowanej kwoty),
- promocję projektu.
Czego nie można uwzględnić w budżecie projektu?
Z darowizny nie można sfinansować kosztów działań nieopisanych w projekcie i takich, które powstaną przed 15 stycznia 2024 r. i po 30 czerwca 2024 r. Darowizny nie można też przeznaczyć wyłącznie na zakupy produktów i usług. Dodatkowo, niedozwolone są koszty związane z:
- przedsięwzięciami o celach religijnych (w tym kultu religijnego), politycznych; propagujących agresję, dyskryminujących mniejszości etniczne, rasowe, religijne i inne,
- bezpośrednią pomocą finansową dla osób fizycznych,
- inwestycjami (np. zakup gruntów, budowa obiektów przemysłowych, oczyszczalni ścieków itd.),
- wyjazdami zagranicznymi i działaniami poza granicami Polski,
- pokryciem kar, grzywien i odsetek karnych,
- merytorycznie nieuzasadnionym zakupem środków trwałych.
Jaki rodzaj konta bankowego należy wskazać do przelewu dofinansowania?
Powinno to być konto, z którego będziesz mógł wypłacić zaplanowane w budżecie projektu wynagrodzenia. Grupy nieformalne powinny podać konto należące do partnera projektu. Z kolei w przypadku szkół i przedszkoli rachunek Rady Rodziców nie jest prawidłowym rachunkiem do przyjęcia dofinansowania, ponieważ najczęściej RR nie ma osobowości prawnej.
Co w przypadku zaostrzenia restrykcji związanych z pandemią koronawirusa?
Jeżeli z powodu pandemii koronawirusa harmonogram realizacji projektu będzie zagrożony, koniecznie nas o tym poinformuj. Możemy wyrazić zgodę na przedłużenie projektu lub modyfikację formuły prowadzonych zajęć.
Kiedy i w jaki sposób dowiem się o wynikach konkursu?
Wyniki ogłosimy najpóźniej do 8 grudnia 2023 r. Listę zwycięskich projektów opublikujemy na stronie www.mFundacja.pl, w zakładce „Rosnę z matematyką”. Dodatkowo, wszyscy wnioskodawcy otrzymają informację o wynikach. Wyślemy ją na podane we wniosku adresy e-mail: koordynatora i główny adres wnioskodawcy.
Dodatkowe informacje
Więcej informacji na stronie: www.rosnezmatematyka.pl. W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt z biurem programu „Rosnę z matematyką” pod numerem 500 791 442 lub pod adresem e-mail: granty@rosnezmatematyka.pl
Materiał video z webinarium „Konkurs „Rosnę z matematyką”, czyli dobre pomysły są bliżej niż myślisz” dostępny jest tutaj: Webinarium Video
O projekcie grantowym mFundacji
mFundacja jest jedną z pierwszych fundacji korporacyjnych w środowisku bankowym. W 1994 r. rozpoczęła działalność jako Fundacja BRE Banku, a od 2013 r. funkcjonujemy jako Fundacja mBanku. Od tego czasu naszą misją jest wspieranie dzieci i młodzieży w nauce matematyki. Realizuje ją w ramach strategii „m jak matematyka”.
O programie Przedszkola Jutra – MatZabawa
Aplikację dla przedszkoli i żłobków Kidsview, Fundację mBank i Panią Zuzię łączy pasja do opieki, rozwoju i edukacji najmłodszych. Kolejną tegoroczną odsłoną programu „Przedszkola Jutra – Równe Szanse” organizowanego przez Kidsview jest projekt „MatZabawa”, który rusza już od września. Jego celem jest rozwój umiejętności matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym poprzez zabawę. W ramach projektu powstanie 6 scenariuszy elastycznych (czyli do wielokrotnego wykorzystania), które zawierają ok. 60 zabaw i 19 filmików video a w nich niektóre spośród 60 zapisanych w scenariuszach zabaw. Wspiera on rozwój metod wczesnego wychowania i jest dedykowany dla dyrektorów, nauczycieli i rodziców. Udział w projekcie jest bezpłatny. Przedszkola mogą także liczyć na dofinansowanie własnych inicjatyw rozwoju umiejętności matematycznych poprzez granty „Rosnę z matematyką” Fundacji mBanku.
Naszymi partnerami medialnymi są: Interia, Portal Przedszkolny, Bliżej Przedszkola