Badanie Dobrostanu Nauczycieli Edukacji Przedszkolnej
Zapraszamy do udziału w ogólnopolskim „Badaniu Dobrostanu Nauczycieli Edukacji Przedszkolnej” realizowanego przez Kidsview w ramach projektu Przedszkola Jutra.Dobrostan. Praca nauczyciela wychowania przedszkolnego, dyrektora przedszkola i żłobka lub terapeuty jest wymagająca. Badania wskazują, że ta grupa zawodowa częściej niż inne narażona jest na zwiększony stres. Celem tej inicjatywy jest diagnoza dobrostanu nauczycieli edukacji przedszkolnej, zwiększenie świadomości wagi dbałości o dobrostan oraz zaproponowanie działań go zwiększających. Udział w ankiecie jest w pełni anonimowy, ale przede wszystkim wartościowy dla uczestników, ponieważ wspiera rozumienie i świadome podejście do dbałości o swój dobrostan.
Wprowadzenie
Z wielką przyjemnością informujemy o możliwości udziału w pierwszym tak kompleksowym badaniu dobrostanu pracowników edukacji przedszkolnej organizowanym przez Kidsview. Nasza inicjatywa służy poprawie dobrostanu nauczycieli, dyrektorów oraz terapeutów pracujących w przedszkolach i żłobkach. Projekt ten zrodził się z potrzeby głębszego zrozumienia wyzwań, z jakimi mierzą się pracownicy edukacji przedszkolnej. Dlaczego warto wziąć udział w badaniu? Przede wszystkim jest to szansa na przedstawienie swoich doświadczeń, co pozwoli na lepsze dopasowanie sposobów wsparcia dla osób pracujących z dziećmi na tym wczesnym etapie edukacji.
Udział w badaniu pomoże nie tylko w zebraniu danych, ale również w opracowaniu konkretnych działań mających na celu podniesienie jakości pracy i życia osób zatrudnionych w placówkach edukacyjnych. Wyniki badania posłużą do budowy programów wsparcia, które poprawią zarówno warunki pracy, jak i samopoczucie pracowników. To okazja do realnego wpływu na swój dobrostan, przyjazne otoczenie zawodowe oraz wypracowanie wspólnej wizji kierunków rozwoju edukacji przedszkolnej.
Co oznacza dobrostan?
Dobrostan (ang. well-being) nauczycieli edukacji przedszkolnej to kluczowy element, który przekłada się nie tylko na ich samopoczucie, ale także na jakość pracy z dziećmi. Dobrostan można zdefiniować jako ogólny stan kondycji fizycznej, zdrowia psychicznego oraz jakości relacji społecznych i zawodowych, który pozwala na efektywne i satysfakcjonujące funkcjonowanie zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
W literaturze można spotkać różne definicje dobrostanu. Antonina Aelterman i współautorzy w artykule „The well-being of teachers in Flanders: The importance of a supportive school culture” wskazują, że „Dobrostan zawodowy nauczyciela jest definiowany jako pozytywny stan emocjonalny wynikający z harmonii pomiędzy sumą specyficznych czynników środowiskowych z jednej strony, a osobistymi potrzebami i oczekiwaniami nauczycieli z drugiej strony”. Z kolei C.L.M. Keyes i M.B. Waterman w artykule „Dimensions of Well-Being and Mental Health in Adulthood” przedstawiają tzw. triadyczną koncepcję subiektywnego dobrostanu, obejmującą trzy sfery: emocjonalną, psychologiczną i społeczną.
Wedle wypracowanej i przyjętej przez nas metodologii Badania Dobrostanu Nauczycieli Edukacji Przedszkolnej główne obszary dobrostanu obejmują:
Dobrostan fizyczny
Zdrowie i sprawność fizyczna nauczyciela, które wpływają na jego zdolność do wykonywania codziennych obowiązków bez odczuwania nadmiernego zmęczenia.
Dobrostan psychiczny
Stabilność emocjonalna, motywacja do pracy, umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz poczucie sensu wykonywanych działań.
Dobrostan społeczny
Pozytywne relacje ze współpracownikami, poczucie przynależności do zespołu, wsparcie od przełożonych i kolegów z pracy.
To podejście zostało wykorzystane przy opracowaniu metodologii niniejszego Badania. Jednakże powyższa triada dobrostanu została uzupełniona od czwarty wymiar tzw. dobrostanu zawodowego. Dodanie tego wymiaru na na celu bliższą analizę dobrostanu nauczycieli w kontekście konkretnego środowiska pracy.
Dobrostan zawodowy
Zadowolenie z wykonywanej pracy, jasność obowiązków, możliwość rozwoju zawodowego i osiągania osobistych celów. Równowaga praca-życie, obejmująca umiejętność łączenia obowiązków zawodowych z życiem prywatnym bez konfliktów i stresu.
Temat jakości życia staje się w ostatnich latach coraz bardziej istotny i popularny. Wśród polskich autorów ciekawych publikacji i badań dobrostanu wymienić należy m.in. prof. Jacka Pyżalskiego, dr. hab. Ludwikę Wojciechowską, prof. dr hab. Sylwię Jaskulską i prof. dr hab. Barbarę Jankowiak, czy dr hab. Stefana T. Kwiatkowskiego. Zrozumienie tej tematyki jest kluczowe dla zidentyfikowania obszarów wspierających dobrostan i wymagających wdrożenia odpowiednich działań osobistych lub instytucjonalnych.
Główne czynniki wpływające na dobrostan w pracy
Praca nauczyciela edukacji przedszkolnej wiąże się z licznymi wyzwaniami, które mogą wpływać na dobrostan. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opracowała wytyczne dotyczące zdrowia psychicznego w pracy („WHO Guidelines on mental health at work”), które są jedną z podstaw przyjętej metodologii Badania Dobrostanu Nauczycieli Edukacji Przedszkolnej. Wytyczne wskazują na konkretne czynniki, które mogą prowadzić do obciążenia psychicznego i fizycznego w pracy, w tym konkretne tzw. stresogeny.
Według wytycznych WHO kluczowe czynniki wpływające na dobrostan w pracy to:
- Treść pracy i projekt zadań: Brak różnorodności, praca fragmentaryczna, niepełne wykorzystanie umiejętności.
- Obciążenie pracą i tempo pracy: Przeciążenie, presja czasowa.
- Harmonogram pracy: Praca zmianowa, nieelastyczne godziny pracy.
- Kontrola: Brak uczestnictwa w podejmowaniu decyzji, brak kontroli nad zadaniami.
- Środowisko i wyposażenie: Niewystarczające zasoby, słabe warunki środowiska pracy.
- Kultura i funkcja organizacji: Słaba komunikacja, niski poziom wsparcia, przeciążenie biurokracją.
- Relacje międzyludzkie: Konflikty, mobbing, brak wsparcia społecznego.
- Rola w organizacji: Niejasność i konflikty ról, odpowiedzialność za innych.
- Rozwój kariery: Zastój, brak awansu, niska płaca.
- Interfejs dom-praca: Konflikty między pracą a życiem prywatnym, brak wsparcia w domu.
Te czynniki stanowią kompleksową podstawę do zrozumienia, co wpływa na dobrostan pracowników przedszkoli i żłobków, a także jakie działania mogą pomóc w jego poprawie.
Metodologia badania
Metodologia Badania jest oparta na wynikach wybranych dostępnych badań dotyczących dobrostanu. Celem jest uzyskanie wszechstronnych informacji na temat kondycji fizycznej, psychicznej, społecznej i zawodowej pracowników przedszkoli i żłobków.
Charakterystyka badania:
- Ankieta internetowa: Badanie w formie wygodnej ankiety online, dostępnej z dowolnego urządzenia
- Typy pytań: Pytania zamknięte (wielokrotnego wyboru, skale ocen)
- Anonimowość: Badanie jest w pełni anonimowe tj. nikt nie poprosi Ciebie o dane identyfikujące (np. imię i nazwisko, telefon lub adres e-mail).
Ankieta została zaprojektowana, aby jak najlepiej odzwierciedlać charakterystykę pracy nauczycieli, a jednocześnie nie obciążać respondentów zbyt długim czasem odpowiedzi.
Informacje o projekcie „Przedszkola Jutra. DobroStan”
Projekt „Przedszkola Jutra. DobroStan” ma na celu zidentyfikowanie i zrozumienie wyzwań, przed którymi stoją nauczyciele, dyrektorzy oraz terapeuci pracujący w przedszkolach i żłobkach. Dążymy do opracowania i wdrożenia rozwiązań, które poprawią ich jakość życia zawodowego i osobistego (Rejestracja do projektu).
Wyniki Badania będą przedstawione podczas III Konferencji Edukacyjnej „Przedszkola Jutra” w dniu 27 listopada 2024 r. (Rejestracja na konferencję).
Badanie Dobrostanu Edukacji Przedszkolnej – weź udział do 22 listopada 2024 r.!
Badanie Dobrostanu Edukacji Przedszkolnej: Link do badania ankietowego
Zapraszamy!