Dzień Rodziny, czyli o naszych relacjach

Data dodania:

Maj i czerwiec to miesiące, kiedy o rodzinie mówi się najwięcej. Dzień Mamy, Dzień Taty, Dzień Dziecka – jednym słowem Dzień Rodziny.

Międzynarodowy Dzień Rodziny to doskonała okazja nie tylko do zorganizowania przedszkolnego przedstawienia czy zajęć z dziećmi na temat roli mamy czy taty w rodzinie. To również okazja to spojrzenia na własne potrzeby i troski, z którymi na co dzień przychodzi nam się mierzyć. Trudno jest zapomnieć o pandemii i alienacji, która była jej skutkiem. Zamknięte przedszkola, żłobki, szkoły – pamiętamy to doskonale. Warunkowy powrót do placówki, kiedy na twarzach nauczycieli musiała być maseczka, co zrodziło problemy z rozpoznawanie emocji przez małe dzieci. Do tego wszystkiego samotność, smutek i brak zrozumienia nowej, trudnej sytuacji. Tamten czas rodzący lęk oraz obawy zbiera obecnie swoje żniwo. Coraz więcej firm i pracodawców zwraca uwagę na sytuację rodzin – matek, ojców, dzieci, babć czy wujków. Coraz więcej zadań i coraz mniej czasu. Kiedy rozejrzymy się we własnej placówce – czy to będąc dyrektorem czy nauczycielem zwrócimy uwagę na mechanizmy, które rządzą naszym codziennym dniem pracy. A w naszej pracy relacje społeczne i troska o nie powinny być na górze listy priorytetów.

W poszukiwaniu odpowiedzi na trudne pytania dotyczące funkcjonowania w grupie – czy to rodzinie czy pracy – przychodzi z pomocą Instytut Humanites, którego misją jest świadomy, szczęśliwy, otwarty poznawczo, proaktywny i wrażliwy społecznie człowiek.

Niezależnie od wieku czy pozycji Humanites patrzy kompleksowo na człowieka i jego rozwój w obszarach kluczowych u progu cyfrowej rewolucji, o której tak często mówimy: otwartość na uczenie się, dojrzałość emocjonalna, ciekawość świata i ludzi, krytyczne myślenie, wytrwałość, komunikatywność, przedsiębiorczość, współpraca, branie odpowiedzialności, wrażliwość. Wszystkie cechy budujące tzw. kompetencje przyszłości. Humanites co roku zwraca naszą uwagę na sytuację rodzin, które w obliczu zmieniającego się dynamicznie środowiska muszą stawić czoło wielu wyzwaniom. W tym roku poprzez akcję „2 godziny dla rodziny”, która ma celu zbudowanie mostów poprzez wspólne odkrywanie pasji!

Hobby i zainteresowania to zdecydowanie te obszary, które mogą zbudować dialog na nowo. Zarówno na przedszkolnym dywanie, czy w czasie przerwy w przedszkolnym ogródku. Zachęćcie dzieci do wspólnej rozmowy oraz zabawy. Zorganizujcie wystawę o zainteresowaniach w rodzinie Waszych podopiecznych. Zaproście rodziców do wspólnego spędzania czasu wolnego, który może być o wiele bardziej produktywny. W przeddzień Dnia Dziecka i zapewne wielu przedszkolnych wydarzeń, chcemy zachęcić Was do zastanowienia się, ile czasu poświęcamy na budowanie więzi społecznych, gdzie liczy się drugi człowiek, również ten kilkuletni. Uwrażliwiajcie swoich przedszkolaków, zwracajcie ich uwagę na rolę jaką pełnią w swojej rodzinie. Bo to dzieci są najważniejszym ogniwem, które łączy pokolenia. W tym roku – zgodnie z inicjatywą Insytutu Humanites – poprzez wspólne zainteresowania. Zachęcamy Was do przeczytania więcej na temat inicjatywy „2 godziny dla rodziny” pod adresem http://2godzinydlarodziny.pl/

Dołączcie do akcji ze swoim przedszkolem, dziećmi i Waszymi rodzinami. Bo w rodzinie, również tej przedszkolnej SIŁA!

 

Autor Marcela Jankowska

Przeczytaj również

  • Procedury Ochrony Nieletnich

    Nowe zasady dotyczące konieczności stworzenia i wprowadzenia procedur ochrony nieletnich wejdą w życie od 15 lutego 2024 roku. Wszelkie przedszkola, szkoły oraz placówki będą zobowiązane do opracowania niezbędnych procedur.   jakie są istotne informacje oraz praktyczne wskazówki niezbędne do skutecznego stworzenia i wprowadzenia procedur ochrony nieletnich? czym dokładnie są te standardy i jakie są zasady […]

    Autor Marcela Jankowska
  • Edukacja Społeczno-Emocjonalna  dzieci w wieku przedszkolnym

    Edukacja społeczno-emocjonalna w przedszkolu obejmuje szeroki zakres działań i interwencji pedagogicznych, które mają na celu wspieranie dzieci w rozwijaniu zdrowych relacji z innymi oraz umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami. To proces, który integruje naukę społecznych i emocjonalnych kompetencji, takich jak empatia, współpraca, samoregulacja emocjonalna oraz rozwiązywanie konfliktów, w ramach codziennych doświadczeń przedszkolnych. Znaczenie rozwoju […]

    Autor Marcela Jankowska