Aktywności dzieci w wieku przedszkolnym

Wiek przedszkolny to niezwykle aktywny czas w życiu dziecka, charakteryzujący się ciekawością świata, napięciem emocjonalnym, potrzebami poznawczymi oraz chęcią działania. Jeżeli dodamy do tego niebywałą ruchliwość i zdolność do zadawania 100 pytań na godzinę mamy przykład typowego kilkulatka. No właśnie… typowego? Co w dzisiejszym świecie oznacza tak naprawdę praca z dzieckiem i jakie dostępne techniki pomagają nauczycielom nadążyć za zmieniającymi się potrzebami dzieci?
Podążanie za potrzebami dziecka
Wybrane aktywności
-
metoda aktywności ruchowej i tańca – zajęcia rytmiczne i muzyczne zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem dzieci, pozwalają na ekspresję oraz rozwijanie inwencji twórczej. Muzyka i ruch przenikają się wzajemnie, spełniając nieraz rolę terapeutyczną.
-
pedagogika zabawy Klanza – tu stawiamy na metody kreatywne, które mają za zadanie aktywizować, pobudzić emocje i wyobraźnię, tak aby dziecko miała możliwość bez stresu rozwijać swoje najmocniejsze strony. Nie ma tu rywalizacji, jest pełna swoboda komunikacji w tym również poprzez plastykę. Zajęcia sprzyjają integracji, uczą otwartości na drugiego człowieka.
-
metoda projektowa – zdobywanie wiedzy przez dzieci postrzegane jest jako naturalny proces. Rola nauczyciela polega tutaj na koordynowaniu pracy dzieci, organizowaniu im przestrzeni pozwalającej na obserwację i doświadczenia. Praca jest pełna dyskusji, rozmów w grupach i pytań.
-
metodologia STEAM – metodologia zwracającą na rolę nauk ścisłych – naukę, technologię, inżynierię oraz matematykę ale z dużym naciskiem na znaczenie sztuki. STEAM zakłada, że kompetencje przyszłości budowane w dzieciach opierają się nie tylko na twardych umiejętnościach, ale konieczne jest wprowadzenie do ich edukacji zajęć plastycznych czy muzycznych, które dopełnią prowadzone zajęcia. Wszystko ma działać spójnie i naturalnie.
-
metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss – przybliżenie dzieciom muzyki klasycznej i podążanie za ich wyobraźnią. Nakłaniamy dzieci do opowiadania własnymi słowami co słyszą a także zachęcamy do ilustrowania. Niezwykle stymulujące zajęcia, które rozwijają zdolności poznawcze i kształtują osobowość przedszkolaka. To nie tylko zwrócenie uwagi na kulturę muzyczną, ale budowanie wrażliwości czy umiejętności słuchania niezbędnej na dalszych etapach nauki.
-
techniki parateatralne – pozwalają na rozwój wiary w siebie, kształtują osobowość, pobudzają do rozwoju wyobraźni i wrażliwości. Przedstawienia, krótkie występy, wspólne napisanie sztuki – niezwykła zabawa ale też doskonała forma nauczania.