T jak technologia – zabawy dla przedszkolaków

Data dodania:

Metodologia STEAM jest wokół nas i od kilku tygodni dokładamy wszelkich starań, aby przekonać Was jak wdzięczna może to być przygoda! Nauka, technologia, sztuka, matematyka i inżynieria stoją ramię w ramię i już od przedszkola gotowe są to wspomagania rozwoju dzieci. STEAM to przyszłość, a my chcemy udowodnić, że STEAM to również codzienność. Codzienność przepełniona zmianami i postępem technologicznym, wśród których my wszyscy niejednokrotnie łapiemy lekką zadyszkę. Jak przekonać siebie, że STEAM to wyjątkowa droga do budowania niezbędnych kompetencji naszych wychowanków? Skąd czerpać inspiracje i pomysły? Jak zorganizować przedszkole, aby wyjść naprzeciw zmianie?

W dzisiejszym artykule pokażemy Wam, jak łatwo dostępne mogą być zabawy w duchu STEAM, a konkretnie te związane z technologią.
Na początek rozwiejmy wszelkie wątpliwości – technologia nie musi być tożsama z korzystaniem z urządzeń elektronicznych. Nie będziemy Was przekonywać do zakupu tabletów, czy codziennego z nich korzystania. Nie nie nie! Pokażemy Wam, że technologia w wieku przedszkolnym wykracza, całe szczęście, poza te ramy. Sięgnijcie po nasze inspiracje i zorganizujcie wyjątkowe zajęcia, które zainteresują dzieci i przede wszystkim otworzą przed nimi zupełnie nowe możliwości związane z postrzeganiem nowoczesnych technologii.
Dzieci potrzebują technologii, aby zaistnieć w dzisiejszym świecie. Jeżeli stworzymy im bezpieczne, nadzorowane środowisko, tym łatwiej będzie im zrozumieć, że technologia to coś więcej niż 15 minut korzystania z telefonu mamy czy taty.
A co konkretnie dadzą dzieciom zajęcia technologiczne w duchu STEAM? Dzięki nim Wasi podopieczni nauczą się:
  • pierwszych technik programowania
  • kodowania
  • logiki
  • tworzenia wzorów
  • tworzenia gier
  • sekwencji logicznych
  • dawania wskazówek
  • cierpliwości (może część tej nauki spadnie też na wychowawców ;))
  • gromadzenia i analizy danych
Oto kilka naszych propozycji, które z pewnością przypadną Wam do gustu.

Mieszanie kolorów w duchu STEAM

Zaproponuj dzieciom stworzenie kwiatka, dzięki któremu odgadniecie magię tworzenia barw. Potrzebne będą: kartonowy kwiat, nożyczki, okrągły rzep, kolorowe przezroczyste arkusze folii (czerwony, żółty, niebieski i przezroczysty), a także permanentne kolorowe mazaki. Pokolorujcie płatki kwiatka na kolor tęczy – każdy płatek będzie miał inny kolor (użyjcie podstawowej gamy kolorów). Środek zostawcie biały i przyklejcie na nim okrągły rzep. Następnie z przezroczystych folii wytnijcie kształt koła, tak aby pasował do środka Waszego kwiatka. Na każdym kole naklejcie drugą część rzepa. A teraz przekażcie kwiatek przedszkolakom do zabawy. Rzućcie im wyzwanie, aby utworzyli określony kolor na kole. Układając żółtą i czerwoną przezroczystą folię mogą uzyskać pomarańczowy. Żółty i niebieski to zielony! Czerwony i niebieski zamieniają się w fiolet! I tak właśnie zbudowaliście maszynę do tworzenia kolorów. Jesteśmy pewni, że zainteresuje ona wszystkie dzieci.

Recyckling w przedszkolu?

Oczywiście, że to możliwe! Za chwilę wspólnie z dziećmi poddacie papier recyclingowi i sami przekonacie się, jakie to proste. Coś nam się wydaje, że będziecie wracać do tej zabawy bardzo często. Potrzebne Wam będą: nożyczki, klej do klejenia na gorąco, wytłaczanka po jajkach, patyczki po lodach (dokładnie te, których używacie podczas zajęć z matematyki), wałek do ciasta (pożyczcie od Pani z kuchni) oraz kawałek tkaniny. Rozerwijcie wytłaczankę na wiele małych kawałków i spróbujcie je zblendować (znowu uśmiech w stronę Pani z kuchni J). Możecie użyć też starej gazety i dodatkowo obserwować, jak różne tekstury papieru reagują na Wasze eksperymenty. Zagotujcie 2 szklanki wody. Z patyczków sklejcie ramkę i ułóżcie ją na waszym materiale. Wystający materiał możecie wyciąć. Zalejcie papier gorącą wodą i ponownie go zblendujcie – powstanie „pyszna” zupa – może znajdzie się ochotnik na jej spróbowanie? J Umieśćcie ramkę na dużej misce. Wylejcie miazgę papierową na ramkę i za pomocą wałka do ciasta równomiernie rozprowadźcie miazgę na ramie. Możecie przełożyć to na blachę do pieczenia, aby łatwiej wam się wałkowało. Pozostawcie papier do całkowitego wyschnięcia, co może zająć 24 godziny. Gdy papier wyschnie, wyjmijcie go ostrożnie z ramki i użyjcie ponownie w dowolnym celu.

Kodowanie bez komputera?

Dzięki STEAM to możliwe. Po co sięgać po aplikacje czy tablety – dla małych dzieci ważniejsze niż nauka kodowania może być nauka myślenia jak programista. A do tego nie potrzebują nawet komputera! Wydrukujcie alfabet binarny i stwórzcie swoje własne bransoletki albo breloczki. Doskonała zabawa, która wprowadza w tajniki kodowania. Potrzebne będą: koraliki w dwóch kolorach (system binarny opiera się na 0 i 1), gumka albo sznurek, jeżeli ktoś woli breloczek, nożyczki. Wymyślcie teraz swoje sekwencje – mogą to być imiona albo zalety danego dziecka i przy użyciu koralików twórzcie. „Koralikowanie” będzie pierwszym krokiem w świat programowania.

Pociąg z klocków

Najmłodsze dzieci z chęcią będą uczyć się sekwencji w tej bardzo prostej i angażującej zabawie. Potrzebujecie jedynie kolorowych klocków, z których będziecie budować pociąg. Ale to w jaki sposób tego dokonacie, będzie miało kluczowe znaczenie! Na oddzielnej kartce napiszcie instrukcje, np. lokomotywa składa się z 3 zielonych klocków, drugi wagon to 5 czerwonych i 3 niebieskie klocki, ostatni wagon musi mieć kolor niebieski i nie może stykać się z białymi klockami. Trzeci i czwarty wagon zbudujcie z naprzemiennych kolorów, pamiętając o zapisanych wcześniej instrukcjach. Ta niezwykle prosta zabawa to nic innego jak budowanie algorytmu. I nauka rozwiazywania problemów. Dzieci dostrzegają pewne zależności i myślą nad tym, jak poprawnie napisać kod – ucząc się przy tym logicznego myślenia i analizowania. Jednym słowem nabywają kompetencji przyszłości, o których tak często piszemy.
Technologia otacza nas i jest nierozłączną częścią naszego życia. Nie sposób chronić przed nią dzieci, ale ważne jest, aby te najmłodsze nauczyć, że jest czymś więcej niż kolejnym kwadransem przez ekranem laptopa. Zachęcamy Was do przyłączenia się do naszego programu „Przedszkola Jutra – Równe Szanse” oraz do zapoznania się z naszym bezpłatnym przewodnikiem po metodologii STEAM.
Autor Anna Staranowicz-Cisek

Przeczytaj również